St. Olav domkirke (1973–2014)

Fra wikisida.no
Sideversjon per 22. jun. 2026 kl. 18:10 av Wikisida (diskusjon | bidrag) (Én sideversjon ble importert)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
St. Olav domkirke
Byggeår1973
EndringerDesakralisert 25. mai 2014, revet[1]
Viet tilSt. Olav
Arkitektur
ArkitektPer Kartvedt
TeknikkStål, betong, glassbyggestein
Kirkerommet
Plasser200
Beliggenhet

St. Olav domkirke i Trondheim var Trondheim katolske stifts domkirke. Bygget var den katolske kirkes andre kirkebygg på stedet og ble revet i 2014.[2]

Menigheten ble opprettet i 1902 og flyttet inn i den nedlagte lokomotivvognhallen til Trondheims første jernbanestasjon, som lå på samme sted, like ved Elgeseter bro. Den ombygde vognhallen tjente som menighetens kirke, tilsluttede bygninger som prestebolig, skole foreningslokale.[3] Menigheten vokste og en større kirke trengtes. Den ble tegnet av arkitekt Per Kartvedt og regnes som en av hans hovedverk. Den ble innviet i 1973 og var et omstridt bygg på grunn av sin relativ radikal-modernistisk utforming. Håkon Bleken skapte mosaikkveggen bak alteret og Korsveien. [4]

Siden 1973 hadde menigheten vokst ytterligere, og stiftet hadde i 2007 i underkant av 2000 medlemmer i Trondheim og omkring 6000 i nærregionen.[5][6] I flere år hadde kirken vært for liten for menigheten, og manglet tilstrekkelig isolasjon. Videre hadde den bygningsmessige forfatningen blitt for dårlig, blant annet problematiske rustangrep på stålkonstruksjonen.[7]

Midlertidig rivingstillatelse ble gitt første gang så tidlig som i 1994, men biskop Georg Müller skrinla alle planer om ny kirke. Etter Müllers avgang i 2009 opprettet biskop Bernt Ivar Eidsvig en byggekomité, ledet av sogneprest (pater) Egil Mogstad.[8] I mai 2010 kunngjorde Eidsvig at Eggen Arkitekter AS i Trondheim hadde fått oppdraget med å bygge ny kirke.[6] Disse planene forutsatte at kirken fra 1973 ble revet. Dette rivearbeidet skulle etter planen bli igangsatt i april 2014,[9] men ble først iverksatt etter at kirken ble desakralisert i en egen seremoni 25. mai 2014.[10] Dagen etter, mandag 26. mai, startet rivingen med demonteringen av Håkon Blekens fondvegg bak alteret. Blekens mosaikk er utstilt på Trøndelag Folkemuseum, mens korsvegen ble flyttet til Nidarosdomens langskip.[11][12]

Mens byggingen av den nye kirken pågikk, benyttet menigheten Foreningslokalet som interimkirke. Foreningslokalet er et menighetshus som ble bygget før kirkebygget fra 1973.[1]

Referanser

  1. 1,0 1,1 «Trøndelag har fått ny domkirke». NRK (på norsk). 18.11.2016. Besøkt 6. februar 2017. 
  2. Christensen, Per (6. januar 2016). «Fra damplokomotiv til «katholsk propaganda». Adresseavisen, s. 13.
  3. St.Olav menighets historie på Katolsk.no
  4. Se Håkon Blekens egne nettsider Arkivert 24. juli 2011 hos Wayback Machine.
  5. Broen, katolsk kirkeblad. 2/2008, s.23
  6. 6,0 6,1 «Bygger ny katolsk kirke», NRK Trøndelag, 25.05.2010
  7. St. Olav katolsk kirkeblad, side 4, nr 5 - 2011
  8. Jon_Thomas_Kringlebotn, «Trondheim: Planer for ny kirke», Katolske nettsider, 12.03.2010
  9. Årets påskefeiring blir vår avskjed med den gamle kirken!, nettside for St. Olav katolske menighet, Trondheim
  10. Gamle St. Olav domkirke desakralisert, menighetens nettsider, 30. mai 2014
  11. Den nye kate­dralen vokser frem , katolsk.no 21. mai 2014
  12. «Brosjyre om korsvegen fra Nidarosdomen.no» (PDF). Besøkt 01.12.2025. 


Autoritetsdata